tiistai 27. marraskuuta 2012

Mainiot keskustelut yliopistolla

Keskustelin eilen yhden paikallisen tytön kanssa. Tai no oikeasti niitä tyttöjä oli siinä muutama, mutta en muista, kuka sanoi mitäkin. Paikalla oli myös yksi saksalainen vaihtari, joka yritti kovasti pysyä tästä keskustelusta ulkopuolisena... Keskustelu meni kutakuinkin näin:

Tyttö: Niin sä olet täällä vaihdossa?

Minä: Joo, olen täällä tämän lukuvuoden. 

Tyttö: Mikä sun vuosikurssi on?

Minä: Ei mulla siis ole mitään tiettyä vuosikurssia, kun kaikki mun valitsemat oppiaineet on eri vuosikursseilta.

Tyttö: Niin niin, mutta mikä se sun oma vuosikurssi on?

Minä: No ei mulla ole mitään vuosikurssia, olen täällä vain vaihdossa.

Tyttö: Ahaa. Sä olet siis Suomesta kotoisin? Mitä sä opiskelet siellä?

Minä: Oikeustiedettä... Siis Suomen oikeusjärjestelmää. 

Tyttö: Suomen oikeusjärjestelmää? Miten se muka eroaa meidän oikeusjärjestelmästä?

Minä: No onhan siinä paljonkin eroja... Meillä ei esimerkiksi ole käytössä common law. Eli me ei opiskella keissejä oikeastaan ollenkaan. Meillehän muuten itseasiassa just tämän kurssin alussa opetettiin näiden oikeusjärjestelmien eroja. :)

Tyttö: Täh! Ei keissejä ollenkaan? Mitä te sitten opiskelette?

Minä: No aika pitkälti säädösperusteisesti --

Tyttö: Kuulostaa ihan kamalalta. Se on varmaan tosi vaikeaa.

Minä: No jaa, se on vaan tosi erilaista, hankala vertailla.

Tyttö: Mutta sä opiskelet siellä siis sun bachelor's degreetä ja nämä opinnot kuuluu siihen?

Minä: Meillä tuo alempi tutkinto on muodostettu vähän keinotekoisesti, eli kaikki valmistuu ensisijassa maistereiksi. Periaatteessa alempi tutkinto suoritetaan kolmessa vuodessa ja ylempi kahdessa, yleensä kestää vielä vähän kauemminkin valmistua. Monet käy töissä opiskelujen ohessa jne.

Tyttö: Okei, mutta bachelor's degree siis kolmessa vuodessa? Opiskeletko sä täällä sen koko kolme vuotta?

Minä: Mitä? Ei kun mä olen täällä vaihto-opiskelemassa, lähden takaisin kotiin tämän lukuvuoden jälkeen. 

Tyttö: Ahaa. Ja maksat itse koko lukuvuosimaksun?

Minä: En maksa tästä mitään, ja sain siis Erasmus-ohjelman kautta myös apurahan vaihtoa varten. Ja meillä Suomessahan koulutus on ilmaista.

Tässä vaiheessa opettaja onneksi asteli luokkaan, joten keskustelu päättyi. Aikaisemmin samana päivänä yksi poika kyseli opettajalta kansainvälisestä oikeudesta. Minun mielestäni on hyvä, että kysytään, jos ei ymmärrä, mutta hei nyt oikeesti...

  • Mikä näissä kansainvälisissä sopimuksissa ja julistuksissa on ideana? Miksi mikään valtio edes haluaisi noudattaa niitä (esim. YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallista julistusta), jos ne ei ole mitään sitovaa oikeutta?
  • Miksei vain säädetä yhtä kansainvälistä, kaikkia maita sitovaa lakia? Sitä olisi paljon helpompi noudattaa ja sen noudattamista valvoa. 

Että sellaista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti